MASSASJE

Berøring

Øker blodsirkulasjonen

Massasje øker blodsirkulasjonen, som har en nøkkelrolle for alle kroppens funksjoner. Cellene får økt tilgang til næring, oksygen og hormoner, og avfallsstoffene sirkuleres fortere ut av kroppen.

Muskelmassasje gjør musklene smidige og mer elastiske, og lymfesirkulasjonen økes.

Reduserer stress

Massasje styrker immunforsvaret. Det påvirker den parasympatiske delen av det autonome nervesystemet, og ‘lykkehormonet’ oxytocin frisettes. Oxytocin gir ro, lavere blodtrykk og reduserer stress (kortisolnivået senkes).

Vidunderhormonet oxytocin

Professor Kerstin Uvnäs-Moberg, en velkjent svensk hormonforsker, har forsket på effekten av frisetting av oxytocin ved massasje og bekrefter dette. Studiene viste også at økt mengde oxytocin påvirker viktige funksjoner i indre organer og forandrer våre følelser på en slik måte at vi blir mindre aggressive og får en følelse av avslapping og metthet. Blodtrykket og pulsen synker samtidig og vi tolerer smerte bedre.

Viktig virkemiddel

Jeg bruker berøring og rolig massasje med fokus på tilstedeværelse og pust som et viktig virkemiddel i frisklivstimene. Massasje er kanskje det eldste stresshåndteringsmetoden vi har, og for mange en tryggere og raskere vei inn til å kunne være i kontakt med sinnets Være-tilstand. Dette er ofte en nødvendig start for å klare å tilnærme seg mindfulness øvelsene kroppsskanning og meditasjon, og kombinasjonen av disse er veldig effektfullt.

Ta kontakt for en uforpliktende samtale!